Ho, stop, ho: zo bewaak je jouw grenzen

Lichaam & GeestLeave a Comment on Ho, stop, ho: zo bewaak je jouw grenzen

Ho, stop, ho: zo bewaak je jouw grenzen

Als ik ergens pas na veel te lange tijd achter ben gekomen is het dat ik een people-pleaser ben. Pas na een lange, lange tijd van mijzelf wegcijferen om vooral een ander niet teleur te stellen kwam ik erachter dat dit niet de bedoeling was. Het heeft lang geduurd mijn eigen grenzen te ontdekken én deze te gaan bewaken. Nog steeds komt het voor dat ik er ver overheen ga, maar het bewaken van mijn grenzen lukt al steeds beter. In dit artikel vind je tips waarmee je jouw grenzen beter leert afbakenen!

 

Ken jij je eigen grenzen?

Voordat je jouw grenzen kunt aangeven moet je natuurlijk weten wat je eigen grenzen zijn. Sta je er wel eens bij stil of je kunt aanvoelen wat je grens is? Ik heb hier eerlijk gezegd eerder nooit zo bij stil gestaan: ik keek het altijd maar een beetje aan en merkte vanzelf wel wanneer ik eroverheen ging. Niet zo handig natuurlijk, want daardoor was ik elke keer te laat.
Over je grens gaan voel je misschien niet meteen direct. “Ach, voor deze keer kan het wel” en voor je het weet ga je veel vaker over je grens dan de bedoeling was. Hierdoor voel je jezelf vermoeid, geïrriteerd of krijg je last van een constante hoofdpijn. Stress dus.

Het is handig om eens goed na te denken wat eigenlijk jouw grenzen zijn. Een setje regels die jouw persoonlijke ruimte beschermen en passen bij jouw normen en waarden. Het is vooral belangrijk jezelf dan niet te vergelijken met iemand anders. Grenzen zijn heel persoonlijk. Dat die ene vriendin naast 40 uur werken het volledige huishouden en de verzorging van een kleine volledig op zich neemt wil niet zeggen dat dat niet ver over jouw grens gaat, of dat jou dat ondergeschikt maakt. Die ene collega is echt niet een betere werknemer omdat hij vaker kan overwerken dan jij. De grenzen van deze personen zijn gewoonweg anders, niet minder of slechter. Probeer helder te krijgen waar jouw grens nou eigenlijk ligt.

 

Waarom is het zo belangrijk jouw grenzen te bewaken?

Grenzen stellen en bewaken is belangrijk: hiermee bescherm je namelijk jezelf! Wanneer je constant over je eigen grenzen heen gaat krijg je naast het gevoel van stress misschien ook wel een gevoel van onrecht. Waarom moet jij alweer ergens voor opdraaien? Zo lang je jouw eigen grenzen niet aangeeft weten anderen niet dat zij eroverheen gaan. Je cijfert jezelf weg.
Wanneer je jouw grenzen aangeeft en bewaakt heeft dit onwijs veel positieve gevolgen. Allereerst brengt het natuurlijk meer rust, maar ook meer zelfvertrouwen en zelfrespect. Je doet immers wat je belangrijk vindt en bent assertief in het beschermen van je eigen wensen. Dit heeft enorm veel effect op je eigenwaarde. Niet iets om zomaar links te laten liggen dus!

 

overwhelmed, grenzen

 

Waarom vinden we dit zo moeilijk?

Het klinkt zo simpel: je vindt iets vervelend dus geeft dat aan. Toch is dat moeilijk. Zelf vond ik, en nu nog steeds soms, dat heel erg lastig. Het liefst wilde ik alles en iedereen een plezier doen en altijd voor iedereen klaar staan. Daarbij vergat ik dat ik mijzelf daar helemaal geen plezier meer mee deed. Ik nam veel te veel hooi op mijn vork en ging er volledig aan onderdoor.
Voor veel mensen is het lastig om aan te geven dat ze iets niet willen of kunnen. Naast mensen een plezier willen doen zijn angst dat een ander jou niet waardeert, niet willen falen, geen gezichtsverlies willen lijden of groepsdruk veel genoemde redenen om toch nog over die grens heen te gaan. Het frappante is dat juist de mensen die hun grenzen goed en duidelijk aangeven meer gerespecteerd en aardig gevonden worden. Er wordt in het algemeen veel meer rekening met hen gehouden. Door je eigen grenzen niet aan te geven voedt je dus eigenlijk direct de reden om ze niet aan te geven. Typisch hè?

 

Tips om je grenzen te bewaken

Hak de knoop door

Begin! Stel je grenzen vast en maak de beslissing dat je vanaf nu wil leren om jouw grenzen te bewaken. Sta stil bij het feit dat dit niet in een rechte stijgende lijn gebeurt en dat het niet erg is als het niet meteen lukt. Besef ook dat niet iedereen in jouw omgeving hier hetzelfde op zal reageren: de ene persoon zal meer respect voor je hebben waar een ander er misschien wel van baalt dat jij meer op je strepen gaat staan. Trek dit allemaal niet persoonlijk aan, het is een reactie op verandering van gedrag en niet een reactie op jouw karakter! Ben je klaar om hier mee om te gaan?

Begin klein

Het veranderen van een gewoonte en dit volhouden is lastig. Je grenzen bewaken is daar geen uitzondering op. Daarom is het handig om met dingen te beginnen die eigenlijk niet zo heel belangrijk zijn. Hierdoor leer je om te gaan met de lichte weerstand die kan ontstaan door het stellen van grenzen. Als er dan een klein conflict ontstaat is dat niet zo erg. Vooral als je zoals mij snel over je grenzen gaat om anderen te pleasen kan het nogal een omslag zijn als mensen ineens anders reageren. Door met minder belangrijke onderwerpen te oefenen wordt dit al steeds minder ongemakkelijk.

Protect & Serve

Een goede manier om je grens te bewaken is gebruik te maken van het ik-model. Je bewaakt je grens hiermee assertief in plaats van agressief en maakt voor een ander (en jezelf) helder wat jouw grens is. Hierdoor kom je krachtiger over. Je past het ik-model toe door bij het aangeven drie aspecten te benoemen: (1) de ik-uiting, (2)het begrip voor het perspectief van de ander en (3)een duidelijke benoeming van jouw grens. Bijvoorbeeld: Ik vind het niet fijn dat ik ’s avonds alles alleen moet oppakken (1), ik begrijp dat je moe bent na een dag werken (2), maar ik vind het belangrijk zelf ook tijd over te houden om te ontspannen (3).

Door op deze manier je grens aan te geven laat je zonder de ander te beschuldigen zien dat je de andere situatie begrijpt, maar dat het voor jou over jouw grenzen gaat. Je bent duidelijk in wat je grenzen zijn zonder het conflict op te zoeken.

 

Kortom:

Bedenk wat je grenzen zijn en welke je wil beschermen. Geef wanneer het nodig is je grens aan via het ik-model waardoor meteen duidelijk wordt waarom je niet over die grens wil gaan zonder het conflict op te zoeken. Zo kun je een nieuwe gewoonte ontwikkelen om je grenzen te beschermen, meer rust te creëren en assertief de relatie met jezelf en anderen in balans te houden!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back To Top