FTFM: Slanker door intermittent fasting

Lichaam & GeestLeave a Comment on FTFM: Slanker door intermittent fasting

FTFM: Slanker door intermittent fasting

Tijd voor een nieuwe reeks op bynisa.nl! In FTFM, oftewel Fat To Fit Mom, neem ik je mee in mijn ontdekkingsreis naar een fitter lichaam en leven. Zo test ik niet alleen beroemde en beruchte dieettechnieken, trainingsschema’s en hypes  om te kijken wat nu wel en wat niet werkt, maar beschrijf ik ook mijn proces en waar ik tegenaan loop.  In dit artikel neem ik je mee in de wereld van intermittent fasting: wat is het, wat kunnen de voordelen zijn en hoeveel ben ik afgevallen na 4 weken intermittent fasting?

 

Maar dat heb jij toch niet nodig?

Deze vraag heb ik regelmatig als repliek gehad als ik aangaf geen stuk gebak/chocola/etc te willen omdat ik aan het lijnen ben. Laat ik eerst even uitleggen waarom ik eigenlijk zo gefocust ben op afvallen. Nee, ik heb geen morbide obesitas, maar met 71.5 kilo bij 1.64 meter was ik gewoonweg wél te zwaar. Een BMI die overgewicht aangaf. Voor mijn lengte is het ideale gewicht ergens tussen de 60 en 66 kilo en persoonlijk vind ik alles boven de 65 kilo bij mijzelf ook gewoonweg niet zo mooi. Wat je niet kunt accepteren moet je veranderen en dus is het tijd voor een levensstijlverandering.

 

bord, vasten, leeg

 

Wat is intermittent fasting?

Bij intermittent fasting gaat het niet zozeer om wat je eet, maar wanneer je iets eet. Je vast bewust een bepaalde tijd van de dag en eet alleen binnen een vooraf vastgesteld tijdsvak. In de uren buiten dat tijdsvak eet je dus helemaal niets. Wel kun je gewoon water, thee, of zwarte koffie drinken. In je tijdsvak eet je in principe alles waar je zin in hebt. Dit is precies waarom intermittent fasting mij zo aanspreekt: er zijn geen restricties op wat ik in mijn mond stop. Het is wel belangrijk in de gaten te houden dat je niet gaat compenseren. Als je in je tijdsvak drie zakken m&m’s wegwerkt zul je nog steeds aankomen. De vlieger van calorieën in versus calorieverbranding gaat nog steeds op. Door het vasten is het wel eenvoudiger minder calorieën binnen te krijgen zonder jezelf voedsel te verbieden waardoor je het gemakkelijker vol kunt blijven houden op de lange termijn.

 

Verschillende methodes

Er zijn allerlei verschillende vormen van intermittent vasten. Zelf  begon ik met de 16:8 methode. Dit is een van de meest populaire methodes en houdt in dat je 16 uur per dag vast en een een tijdsvak heb van 8 uur. In de praktijk wil dit zeggen dat ik doordeweeks vanaf 20:00 uur tot de volgende dag 12:00 uur niets at. In het weekend verschoof dit nog wel eens en verbrak ik het vasten later op de dag om in de avond ook later weer te beginnen. Inmiddels vast ik volgens de 18:6 methode, ik vast nu twee uur langer dan voorheen. Andere populaire methodes zijn:

OMAD • Oftewel One Meal A Day. Je vast 23 uur op een dag en eet slechts één goed vullende, voedzame maaltijd.

5:2 • Hierbij eet je 5 dagen in de week op je onderhoud en twee dagen in de week niet meer dan 500 calorieën.

Cirvadian Rhythm • Gebaseerd op de research van Dr. Satchindananda Panda vast je hierbij van zonsondergang tot in de ochtend. Dit zou de biologische klok simuleren. Dit is een erg fijne methode om te beginnen met intermittent fasting.

 

Maaltijden overslaan? Is dat wel zo gezond?

Nu hoor ik je bijna denken: dat kan toch nooit goed voor je zijn? Niet zo gek want het gaat tegen alles wat altijd wordt gezegd in. Zo zou je nooit je ontbijt moeten overslaan, want dan komt de stofwisseling niet op gang. Uit wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat deze claim niet klopt. Een ander hardnekkige mythe is dat je door maaltijden over te slaan in spaarstand zou komen. Om in spaarstand te komen moeten de meeste mensen minstens 60 uur niets eten. Een aantal uur vasten op een dag is lang niet genoeg. Sterker nog, uit onderzoek is gebleken dat door korte periodes te vasten de verbranding omhoog gaat met 3.6 tot 14%!  Een ander groot voordeel van intermittent fasting is dat het insulineniveau meer gelijk blijft en je bloedsuiker geen grote pieken en dalingen meer heeft. Dit heeft als gevolg dat je minder trek hebt in een snelle zoete snack. Na een bloedsuikerdaling schreeuwt je lichaam namelijk om suiker, waardoor je niet meer kan stoppen met denken aan dat pak koekjes in de kast.

 

intermittent fasting, time, coffee

 

Mijn ervaringen na een maand Intermittent Fasting

Dankzij intermittent fasting lijkt mijn bloedsuiker inderdaad meer in balans te zijn en is het snaaimonster in mij of dood of in diepe, diepe winterslaap. Daarnaast vind  ik ook zonde mijn vasten te verbreken voor iets banaals als een koekje of kleine snack. Liever gebruik ik mijn tijdsvak voor voedzame maaltijden waar ik echt van kan genieten. Ook is het erg fijn dat ik in principe gewoon alles kan eten wat ik wil zodat ik niet continue calorieën hoef te tellen. Als ik een keer zin heb in een high carb day heeft dat nu lang niet zoveel negatieve effecten als toen ik nog niet vastte.

Na 4 weken intermittent fasting, waarvan de ene helft 16:8 en de andere helft 18:6, woog ik op de laatste dag 68 kilo.  3.5 kilo afgevallen terwijl ik gewoon pizza, taart en chocolade at! Met dit resultaat ben ik zeker tevreden en denk dat het nog wel meer had kunnen zijn als ik alleen gezond had gegeten. Ik had nooit gedacht mee te maken dat ik kan eten wat ik wil én gewicht kon verliezen!

Ik denk dat ik een goed keuze heb gemaakt om te beginnen met intermittent fasting. Het is makkelijk vol te houden en goed te combineren met sociale gelegenheden. Ik zie mijzelf dit wel de rest van mijn leven doen, ook als ik op mijn streefgewicht zit. Misschien niet elke dag, maar zeker 1 tot 2 dagen in de week.


Meer informatie

Wil je meer weten over de gezondheidsvoordelen van intermittent fasting?
Dan is dit artikel van Drs. Oscar Helm interessant.

Een hele fijne app voor intermittent fasting:
Android | Play Store
iOS | App Store

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back To Top