FTFM | 14 Dagen Keto: Zo Ging Dat

In FTFM, oftewel Fat To Fit Mom, neem ik je mee in mijn ontdekkingsreis naar een fitter lichaam en leven. Blijvend, welteverstaan. In dit artikel duiken we in de wereld van keto. Het ketodieet is al enige tijd populair en ik besloot de proef op de som te nemen: is het echt dé heilige graal? Lichtelijk sceptisch of het vol te houden was met twee mannen in huis die natuurlijk hun gewone maaltjes eten heb ik twee weken lang keto gegeten. Hoe ging dat? Welke resultaten kreeg ik ermee? Blijf ik dit doen? Dat lees je in dit artikel!

 

Wat is keto?

Keto is een manier van eten met een hoog vetgehalte en heel erg weinig koolhydraten. Hierdoor wordt het lichaam geforceerd een andere brandstof te gebruiken dan koolhydraten: je lichaam gaat over op vetverbranding. Het keto dieet is ontstaan voor kinderen met epilepsie om aanvallen tegen te gaan. Al snel bleek dat effectief afvallen heel goed gaat door keto te eten en werd het ook populair bij mensen zonder epilepsie. Daarnaast schijnt het te helpen bij diabetes, al schijnt daarover nogal discussie te bestaan in de wetenschap.

Om in vet verbrandende staat, oftewel ketose, te komen is het belangrijk je macro’s in de gaten te houden. De verhouding waarin je eet is 70% vet, 25% eiwit en 5% koolhydraten. Brood, pasta, rijst, vrijwel al het fruit, melk en een aantal groenten eet je niet meer. Ook zoete producten met suiker, paneermeel of gebonden saus zijn uit den boze. Wat je dan wel eet? Groene groenten, noten, zuivelproducten, vette vis, eieren, avocado, vet vlees en kaas zijn een aantal voorbeelden. Het beste is om zoveel mogelijk te kiezen voor onbewerkte producten met goede vetten zodat je je lichaam voedt met zoveel mogelijk nuttige stoffen.

 

14 dagen keto

Van wat ik had gehoord heb je met het ketodieet onwijs snel resultaat. Hierdoor heb ik besloten dit dieet 14 dagen te volgen in plaats van normaal gesproken een maand. Ik was benieuwd of het echt zoals met zegt met kop en schouders boven de rest uitsteekt, dus wilde ik kijken hoeveel keto kon doen in de helft van de tijd.

 

De voorbereiding

Het meest raadzame wanneer je keto eet is schijnbaar mealpreppen. Als ik ergens a) een hekel aan heb en b) gewoon ook niet goed in ben is het mealpreppen. Met een druk bestaan waar nogal eens wat kan veranderen in de planning vind ik het helemaal niet fijn om alles zo klaar te hebben, ook al schijnt het juist dán van pas te komen. Dat hebben we dus maar even overgeslagen. Wel heb ik op voorhand een soort van basis bedacht na wat onderzoek aan producten die ik veelzijdig kan gebruiken: eieren, kaas, vlees, amandelmeel, kokosmeel, kokosmelk, dat soort dingen. Ik zorgde ervoor dat ik genoeg in huis had om elke dag een keto maaltijd op tafel te kunnen zetten en plande in de ochtend wat ik die avond zou eten. Ook tijdens dit project deed ik nog steeds aan intermittent fasting dus dat scheelde al een hele boel ontbijtjes die ik moest bedenken. Mijn lunch bestond uit twee dingen: of echte Griekse yoghurt of ei in welke vorm dan ook. Misschien saai, wel makkelijk. Mijn macro’s hield ik trouwens bij in Fitatu, een handige app waar veel producten in vermeld staan maar waar ik ook mijn eigen recepten in kan opslaan.

 

keto, quesadilla

De eerste week

Vol goede moed startte ik mijn keto avontuur. Overdag at ik dikke Griekse yoghurt en walnoten. Als avondeten at ik hetzelfde als de rest van het gezin: rundvlees en spruitjes. De aardappelpartjes liet ik natuurlijk achterwege. In plaats daarvan bakte ik voor mijzelf er een roerei met kaas.
Op dag twee kreeg ik het wat moeilijker: ik voelde me erg moe, was snel geïrriteerd en had hoofdpijn. Zou ik last hebben gehad van de keto flu? We aten wraps en voor mijzelf maakte ik koolhydraatarme tortilla’s van eiwit en amandelmeel. De textuur is wel wat anders, maar wow, zo lekker!
De rest van de week ging soepeler. Ik had rond vrijdag geen last meer van van de hoofdpijn en irritaties en had zelfs meer energie dan anders. Het eten hield ik gemakkelijk: eieren, Griekse yoghurt, kaas, groene bladgroenten, eiwitshakes en vlees. Ik probeerde zoveel mogelijk mijn eten gelijk te houden aan de rest van het gezin en verving koolhydraatrijke producten met ei, avocado of extra vlees. De eerste week ging makkelijker dan ik had ingeschat.

De tweede week

In de tweede week experimenteerde ik wat meer met keto gerechtjes. Ik maakte keto-pancakes, keto-quesadillas en maakte zelfs een pizza van ketovriendelijk deeg. Eerlijk is eerlijk: over het eten niets te klagen. Dankzij de vetten zat ik lang vol en heb ik geen moment honger gehad of het gevoel dat ik aan het lijnen was. Wel miste ik een banaan of ander stuk fruit en begon ik te smachten naar börek of een frappuccino.
Iets wat mij inmiddels enorm was opgevallen is dat ik geen opgeblazen buik meer had aan het einde van de dag. Waar ik voorheen soms wel 16 weken zwanger leek was mijn buik nu de hele dag normaal, zelfs platter dan eerst! Het gaat allemaal eigenlijk best vanzelf: ik heb helemaal geen moeite met producten vervangen en het kost nauwelijks extra tijd bij het koken. Wel vind ik het onwijs irritant elke keer zo bezig te zijn met mijn macro’s en mijn eten zo te plannen. De spontaniteit is wel weg, even gezellig een hapje eten is lastig want past het wel in mijn macro’s?

 

keto kokos fatbomb

Het resultaat

Op dag 1 woog ik 68 kilo. Na 14 dagen keto woog ik 65.4 kilo! Het ketogeen dieet is absoluut effectief voor gewichtsverlies. Ook voel ik me energieker, is mijn huid verbeterd, heb ik minder last van spanningen en hartkloppingen en voel ik mij eigenlijk over het algemeen gewoon beter dan anders. Mijn huid is ook een heel stuk rustiger. Bijzonder hoe anders eten zoveel effect kan hebben op het hele lichaam én je gesteldheid.

 

De conclusie

Ketogeen eten had allerlei fijne gevolgen. Toch denk ik niet dat dit voor de lange termijn bij mij past. Het is behoorlijk wat planwerk en elke dag zo extreem mijn macro’s moeten bijhouden vind ik gewoon ronduit irritant. Ook zou ik niet willen dat ik nooit meer bepaalde gerechten kan eten omdat ik dan meteen uit ketose schiet. Persoonlijk ga ik denk ik voor de gulden middenweg en voor koolhydraatarm. Zo heb ik iets meer vrijheid en hoef ik minder rigoureus te werk te gaan met plannen en macro’s. Wel vind ik keto ideaal om mijzelf weer als het ware te ”resetten”. Ik zal zeker af en toe ketoperiodes gaan inlassen, maar het is voor mij persoonlijk geen fijne leefstijl voor the long run.


Meer informatie

Wil je meer weten over keto? Dan is deze site erg handig!

2 reacties Voeg de jouwe toe
  1. Wauw! Super interessant!! Ook heel duidelijk! Zelf heb ik juist.. ja diëten noem ik het niet maar een gezonde levensstijl met juist heel veel eiwitten gedaan ivm dat ik toen juice plus deed.. Mooi om te zien dat er zoveel manieren zijn qua eten! Mooi stuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.