Zen | 6 Tips Om Beter Te Plannen

Ben jij ook wel eens zo druk in je hoofd omdat alles je ineens een beetje overvalt? Heb jij aan het eind van de dag steevast het gevoel dat er nog wel ”iets” moet gebeuren? Say no more, ik ken het gevoel. Door schade en schande kan ik met jullie mijn 6 beste tips delen om beter te plannen en zo meer rust voor jezelf te creëren! 

 

Plannen tegen chaos

Uitstelgedrag, we maken ons hier allemaal wel eens schuldig aan. We hebben geen zin, zijn moe, zijn bezig met iets anders of vul iets willekeurigs in waardoor we iets wat we moeten doen niet doen. Dat was grotendeels mijn leven tot een aantal jaar terug: chaos, alles last-minute, dubbele afspraken, ga zo maar door. Ik heb dan ook nog weer zo’n tic dat wanneer het een chaos is in mijn hoofd, het een chaos is in mijn huis. Ergo: nóg meer taken die gedaan moesten worden. Het was de hoogste tijd daar verandering in te brengen, en met de volgende tips is mij dat gelukt!

 

planner, plannen, agenda

 

Houd een agenda bij, en plan álles

Dit klinkt misschien een beetje rigoureus, alles plannen, maar dit werkt écht. Door zowel je werk als je privé in je agenda in te plannen, en daarin ook eerlijk naar jezelf bent hoeveel tijd je denkt daaraan kwijt te zijn, creëer je rust, ruimte en richting in je week. Door alles in te plannen krijg je ineens inzicht waarom je vaak het gevoel hebt dat er toch niet ”iets” moet gebeuren of dat je onbewust ’s avonds laat nog bezig bent met dingen voor je werk. Je hoeft natuurlijk niet letterlijk minuut tot minuut in te plannen, maar een globaal overzicht van de week werkt heerlijk rustgevend. Dus, kies een leuke agenda, bullet journal of gebruik je Google calendar en zorg dat deze altijd toegankelijk is om te voorkomen dat je dubbel plant.

 

Stel prioriteiten

Vraag je af wat belangrijk is. Wat moet er nú gebeuren, wat kan even wachten? Werk op volgorde van belangrijkheid. Het is goed om helder te hebben waar je prioriteiten liggen. Soms lijkt iets heel belangrijk, maar is het niet zo urgent. Soms is het een wederkerend rotklusje waar je totaal geen zin in hebt, maar beter maar gelijk gedaan kunt hebben omdat je anders alleen maar meer uitstelt en weer in die spiraal terecht komt. Zo’n gezinsagenda is bijvoorbeeld niks voor mij, zolang andermans afspraken geen effect hebben op mij hoeven ze ook niet in mijn planning terecht te komen. Een handige tool om prioriteiten te bepalen is het Eisenhower model:

 

Stel behapbare, realistische doelen

Niets werkt zo demotiverend als door de bomen het bos niet meer zien. Vaak is een taak op te delen in kleine taken, die niet eens allemaal op dezelfde dag gedaan hoeven te worden. Het schrijven van een blog deel ik in op meerdere dagen: research, schrijven, editen, publiceren. Door taken kleiner te maken heb ik meer tijd voor andere dingen, en stel ik ze ook niet snel meer uit. Houd je doelen realistisch door jezelf niet helemaal vol te plannen. Voor mijn blog heb ik bijvoorbeeld een hele waslijst aan ideeën en zou ik elke dag een nieuwe post kunnen publiceren. Omdat ik mijzelf dan helemaal zou vol plannen weet ik dat ik ga uitstellen, en is het dus niet realistisch om elke dag te posten. Maak het jezelf niet te lastig!

 

Leer jezelf routines aan

Door wederkerende taken volgens een bepaalde routine te volgen ga je bijna op de automatische piloot en loop je niet als een kip zonder kop alles tegelijk te doen. Omdat alles zo routineus verloopt heb je ook veel minder het gevoel dat je tegen een berg taken opkijkt. Wanneer ik vrij ben en het is Taha’s dag op de kinderopvang heb ik bijvoorbeeld een “huidhoudroutine”:

  • Taha wegbrengen;
  • Lunchen, even alles in kaart brengen;
  • Ruimte voor ruimte schoonmaken;
  • Break; even wat kijken/bloggen/koffiedrinken
  • Boodschappen doen;
  • Taha ophalen.

Dit gaat allemaal zo op de automatische piloot dat ik er niet tegenop kijk, maar wel de voldoening ervaar dat het is gebeurd!

 

 

Werk met to-do lijstjes

Echt, heerlijk vind ik ze, die to-do lijstjes. Niet zozeer het staren naar een waslijst aan taken, maar man dat doorstrepen als ze zijn gedaan voelt goed! Door taken af te vinken krijg je een gevoel van voldoening, waardoor de motivatie om meer te doen stijgt. Daarnaast brengen deze lijstjes ook overzicht met zich mee, wat weer voor meer rust zorgt. Win-win! Zo maak ik to-do lijstjes voor bijvoorbeeld het huishouden, mijn blog en de administratie. Fijne apps hiervoor zijn Google Keep en Evernote.

 

Volg je eigen ritme

Wat voor de een werkt werkt niet perse voor de ander. Waar de ene van minuut tot minuut alles inplant, werkt de ander liever globaal. Er is geen algemene beste manier van plannen of werken, er is wel een beste manier voor jou! Zorg dat je je planning inricht op het ritme dat bij jou past en waar jij je prettig bij voelt. Als je dit niet doet ga je een prachtige planning maken, maar het doen wordt dan een heel ander verhaal! Zo heb ik menig bullet journals gekocht, om er vervolgens na een paar pagina’s niets mee te doen. Of zo heb ik wel eens mijn dag van minuut tot minuut ingedeeld en daar alleen maar meer een opgejaagd gevoel aan overgehouden. Vind je ritme, dan vind je ook je rust.


Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt en ben benieuwd: wat is jouw ideale planning?

2 reacties Voeg de jouwe toe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.